Opieka nad zwierzętami
OPIEKA NAD ZWIERZĘTAMI
Zwierzę, jako istota żyjąca, zdolna do odczuwania cierpienia, nie jest rzeczą.
Człowiek jest mu winien poszanowanie, ochronę i opiekę.
(Art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt)
Do zasadniczych praw zwierząt zalicza się najczęściej prawo do życia i prawo do wolności od cierpienia. Każde zwierzę wymaga traktowania w sposób humanitarny, czyli uwzględniający jego potrzeby i zapewniający mu opiekę i ochronę. Zabronione jest niehumanitarne zabijanie oraz znęcanie się nad zwierzętami, które należy rozumieć jako zadawanie lub świadome dopuszczanie do zadawania bólu lub cierpień. Ból i cierpienie zadaje się zwierzęciu również poprzez porzucanie go przez właściciela bądź przez inną osobę, pod której opieką zwierzę pozostaje.
W jaki sposób winniśmy chronić i sprawować opiekę nad zwierzęciem oraz to, kto za sprawowanie opieki jest odpowiedzialny, zależne jest od gatunku zwierzęcia i jego rodzaju. Z tego powodu warto potrafić rozróżnić, z jakim zwierzęciem mamy do czynienia.
ZWIERZĘTA DOMOWE, GOSPODARSKIE, BEZDOMNE I WOLNO ŻYJĄCE
jak rozróżnić?
zwierzęta domowe - rozumie się przez to zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza. Zatem zwierzę utrzymywane przez jednego właściciela (opiekuna) to zwierzę domowe. Zwierzęciem domowym jest także kot, który ma właściciela, ale nie żyje w zamknięciu, jest wypuszczany i przemieszcza się swobodnie po okolicy, a potem wraca do domu (tzw. kot wychodzący);
zwierzęta gospodarskie - rozumie się przez to zwierzęta gospodarskie w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich. Są to gatunki wymienione w art. 2 pkt 1) ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich;
zwierzęta bezdomne - rozumie się przez to zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale dotąd pozostawały. Zatem zwierzę bezdomne, to zwierzę, które było zwierzęciem domowym lub gospodarskim - czyli miało właściciela (opiekuna) i z jakiegoś powodu go utraciło;
zwierzęta wolno żyjące (dzikie) - rozumie się przez to zwierzęta nieudomowione żyjące w warunkach niezależnych od człowieka. Zatem zwierzę wolno żyjące to zwierzę, które urodziło się na wolności i żyje jak dzikie zwierzę na wybranym terenie, wśród nich znajdują się także koty, które niekiedy widzimy na naszych nieruchomościach.
W obecnym stanie prawa pies funkcjonuje wyłącznie jako zwierzę domowe, natomiast kot może być zarówno zwierzęciem domowym jak i zwierzęciem dzikim (wolno żyjącym).
Aby wybrać właściwy sposób postępowania z napotkanym swobodnie poruszającym się zwierzęciem, ważne jest określenie do jakiej grupy dane zwierzę należy.
W przypadku psów i zwierząt gospodarskich sprawa jest prostsza, natomiast w przypadku kotów w pierwszej kolejności ustalamy czy kot jest/był zwierzęciem domowym, czy też mamy do czynienia z kotem wolno żyjącym. Najbardziej oczywistą wskazówką ku temu, że kot jest/był zwierzęciem domowym jest obroża, znaczek czy ubranie zwierzęcia, zwracamy też uwagę na stan kota: czy jest zadbany, ostrzyżony, czy wygląda zdrowo. Zanim podejmiemy działania, warto ustalić, czy nie jest to kot sąsiada (tzw. kot wychodzący).
Odpowiedzialny za opiekę nad zwierzętami domowymi i gospodarskimi, w tym nad kotami wychodzącymi, jest ich właściciel.
Opieka nad zwierzętami bezdomnymi to obowiązek gminy, która odławia i zabezpiecza bezdomne zwierzęta, podejmuje działania w celu odnalezienia dotychczasowego właściciela – w przypadku, gdy jest to niemożliwe – znalezienie nowego. Zadaniem gminy w tym zakresie jest również zapewnienie zwierzęciu miejsca w schronisku dla zwierząt.
Opieka nad wolno żyjącymi kotami, w tym ich dokarmianie to zadanie gminy, które realizowane jest przy współpracy z organizacjami społecznymi, których statutowym celem działania jest ochrona zwierząt oraz przy współpracy z niezrzeszonymi wolontariuszami i karmicielami kotów (społecznymi opiekunami kotów wolno żyjących).
KIEDY ZAUWAŻYSZ ZWIERZĘ BEZDOMNE
Należy pamiętać, że zwierzęta domowe i gospodarskie w większości przypadków mają swoich właścicieli, a pojawiające się, wolno biegające "bezdomne zwierzęta", to głównie zwierzęta nieodpowiednio dopilnowane przez właściciela. Zdarzają się jednak zwierzęta faktycznie porzucone przez bezdusznych opiekunów. Z uzyskanych informacji i obserwacji wynika, iż część psów odławianych i przekazywanych do schroniska ma swoich opiekunów. Są to psy, które oddaliły się z okolicznych domów przez nierozwagę swoich właścicieli. Czynnikiem wskazującym na "bezpańskość" czy "bezdomność" psa nie może być tylko fakt, że zwierzę pojawia się o odpowiednich porach w danej okolicy, bowiem takie przypadki są szczególnie liczne w okresie godowym zwierząt. Wówczas grupy psów potrafią przebywać w pobliżu nieruchomości, na terenie której przebywa suka. Taka sytuacja trwa nawet do dwóch tygodni. W tym czasie (wiosna i wczesna jesień) niewskazane jest jakiekolwiek dokarmianie wałęsających się psów oraz nadgorliwe ich wyłapywanie oczywiście pod warunkiem, że nie są one ranne lub agresywne.
Jak postępować w przypadku zwierząt domowych i gospodarskich biegających wolno bez opieki właściciela?
W przypadku, gdy właściciel regularnie wałęsającego się zwierzęcia jest znany, należy fakt ten zgłosić bezzwłocznie funkcjonariuszom Policji, którzy mają prawo nałożyć mandat karny na nieodpowiedzialnego właściciela.
W sytuacji, kiedy mamy faktyczne podejrzenie, że zwierzę jest bezdomne, wówczas należy zgłoszenia kierować telefonicznie lub osobiście do pracownika Referatu Gospodarki Komunalnej i Ekologii Urzędu Miasta Pszów.
Wszelkie szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu 32 716 08 19, lub osobiście w siedzibie Urzędu – bud. 2, pok. 13 (II piętro). W dni wolne od pracy i poza godzinami pracy urzędu, w sprawach dotyczących zgłoszeń agresywnych, stwarzających zagrożenie bezdomnych zwierząt należy kontaktować się z Komisariatem Policji w Pszowie (tel. 47 855 56 10).
Przekazując zgłoszenie do Urzędu Miasta lub Policji należy podać:
- swoje dane osobowe,
- miejsce przebywania zwierzęcia,
- opis zwierzęcia,
- nr telefonu kontaktowego.
KIEDY ZAGINIE ZWIERZĘ DOMOWE
Jeśli zwierzę domowe zaginęło możliwe jest, że zostało odłowione jako zwierzę bezdomne. Odłowione zwierzęta bezdomne zostają przekazane do schroniska dla bezdomnych zwierząt, z którym Miasto Pszów zawarło umowę na zapewnienie im opieki. Poszukując swojego zwierzaka warto skontaktować się z Urzędem Miasta, żeby spytać czy zwierzę nie zostało już zgłoszone do odłowienia lub skontaktować się ze schroniskiem, żeby upewnić się czy nie przebywa już w schronisku. W roku bieżącym schronisko, z którym gmina zawarła umowę to:
Schronisko dla bezdomnych zwierząt w Rybniku
ul. Majątkowa 42, 44-207 Rybnik-Wielopole;
Adres internetowy: https://www.facebook.com/SchroniskoDlaZwierzatWRybniku/ ; www.schronisko.rybnik.pl
Nr tel. 32 42 46 299, E-mail:
Jeśli zwierzę zaginęło w okolicach granicy z inną gminą, warto skontaktować się w tej sprawie także z urzędem gminy sąsiedniej.
ZACHĘCAMY DO ADOPCJI ZWIERZĄT ZE SCHRONISKA
Najlepszą formą pomocy zwierzętom ze schroniska jest ich adopcja. Żadne, nawet najlepsze schronisko nie zastąpi im prawdziwego, kochającego domu. Dla bezdomnych zwierząt adopcja jest jedyną szansą na drugie, lepsze życie.
OBOWIĄZKI WŁAŚCICIELI ZWIERZĄT
Wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt domowych i gospodarskich:
Podstawowe obowiązki utrzymującego zwierzę domowe zostały określone w ustawie o ochronie zwierząt. Utrzymujący zwierzę domowe, ma obowiązek zapewnić mu pomieszczenie chroniące je przed zimnem, upałami i opadami atmosferycznymi, z dostępem do światła dziennego, umożliwiające swobodną zmianę pozycji ciała, odpowiednią karmę i stały dostęp do wody. Zabrania się trzymania zwierząt domowych na uwięzi w sposób stały dłużej niż 12 godzin w ciągu doby lub powodujący u nich uszkodzenie ciała lub cierpienie oraz niezapewniający możliwości niezbędnego ruchu. Długość uwięzi nie może być krótsza niż 3 m.
Zgodnie z przepisami Uchwały nr XXV/216/2021 Rady Miejskiej w Pszowie z dnia 24 lutego 2021 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Pszów, utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt, a także dołożenia starań, aby zwierzęta te nie były uciążliwe dla otoczenia. Właściciele zwierząt domowych zobowiązani są do sprawowania nad nimi właściwej opieki i dozoru, a także do usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez swoje zwierzęta na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku (obowiązek ten nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników). Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenie nieruchomości zabudowanych budynkami wielolokalowymi. Zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej w pomieszczeniach zamkniętych i terenach ogrodzonych tak, by nie mogły przedostawać się na drogi, tereny publiczne i przeznaczone do wspólnego użytku oraz nieruchomości sąsiednie. Wytwarzane w trakcie utrzymania zwierząt gospodarskich odpady i nieczystości należy gromadzić i usuwać w sposób zgodny z prawem, niepowodujący zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych.
Obowiązkowe szczepienia zwierząt
Zgodnie z art. 56 ust. 1 i 2 ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt z dnia 11 marca 2004 „Psy powyżej 3 miesiąca życia na obszarze całego kraju oraz lisy wolno żyjące na obszarach określonych przez ministra właściwego do spraw rolnictwa podlegają obowiązkowemu ochronnemu szczepieniu przeciwko wściekliźnie” oraz „Posiadacze psów są obowiązani zaszczepić psy przeciwko wściekliźnie w terminie 30 dni od dnia ukończenia przez psa 3 miesiąca życia, a następnie nie rzadziej niż co 12 miesięcy od dnia ostatniego szczepienia”. Dowodem przeprowadzonego szczepienia jest zaświadczenie o szczepieniu wydane właścicielowi psa i wpis do rejestru dokonany przez lekarza weterynarii. Zgodnie z art. 85 ust. 1a w/w ustawy: „Kto uchyla się od obowiązku ochronnego szczepienia psów przeciwko wściekliźnie, a w przypadku wprowadzenia obowiązku ochronnego szczepienia kotów przeciwko wściekliźnie - od tego obowiązku podlega karze grzywny”.
POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU ZWIERZĄT RANNYCH W ZDARZENIACH KOMUNIKACYJNYCH
Z przepisów polskich jasno wynika, że w przypadku potrącenia zwierzęcia mamy obowiązek zapewnić mu pomoc. Dotyczy to wszystkich rodzajów zwierząt. Jeśli nie mamy możliwości zrobić tego we własnym zakresie, np. zawożąc zwierzę do pobliskiej lecznicy należy wezwać odpowiednie służby. Należą do nich:
- policja,
- straż pożarna,
- lekarz weterynarii,
- Służba Leśna.
Przyjęto, że najlepiej na miejsce wezwać policję, ponieważ w przypadku zdarzeń drogowych jest właściwym organem. Policja, w przypadku kiedy zwierzę jest ranne i wymaga pomocy medycznej, informuje odpowiedniego lekarza weterynarii, z którym gmina, na terenie której doszło do zdarzenia, posiada podpisaną umowę na usługi związane z pomocą potrąconym zwierzętom. Uwaga: W przypadku, kiedy w wyniku zdarzenia zwierzę straciło życie, nie wzywa się weterynarza. Postępowanie w przypadku padłych zwierząt różni się od postępowania ze zwierzętami rannymi – przepisy prawa przewidują, że za udzielenie pomocy zwierzętom poszkodowanym w zdarzeniach drogowych leży po stronie gminy, natomiast za uprzątnięcie zwłok zwierzęcych odpowiada właściciel/zarządca nieruchomości, na której zwłoki się znajdują.
Jakie grożą kary za potrącenie zwierzęcia?
Prawo rozróżnia dwie sytuacje. Pierwszą jest nieumyślne potrącenie zwierzęcia. W takim przypadku kierowca nie ponosi żadnej kary. Drugą jest umyślne potrącenie zwierzęcia i w tej sytuacji sprawcy grozi kara. Mówi o tym art. 35 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt, który brzmi: „Kto zabija, uśmierca zwierzę (...) z naruszeniem przepisów (...) podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. Tej samej karze podlega ten, kto znęca się nad zwierzęciem. Jeżeli sprawca czynu (...) działa ze szczególnym okrucieństwem podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5”
Zgodnie z obowiązującym prawem, kierowca, który potrącił zwierzę, powinien zapewnić mu stosowną pomoc i zgłosić zaistniałą sytuację odpowiednim służbom (np.: Policji). Podejmą oni działania związane z eliminacją zagrożenia stworzonego przez zwierzę (ranne dzikie zwierzęta bywają bardzo agresywne) i udzielą mu odpowiedniej pomocy. W razie potrzeby wezwane na miejsce służby zajmą się także uprzątnięciem zwłok, by nie zagrażały innym użytkownikom drogi. Powiadomienie o wypadku odpowiednich służb i sprawdzenie stanu rannego zwierzęcia, to obowiązek, o którym zapominają kierowcy. Może ich to jednak słono kosztować. Za ucieczkę z miejsca wypadku i pozostawienie rannego zwierzęcia bez pomocy, grozi kara aresztu lub grzywny (zgodnie z art. 25 Ustawy o ochronie zwierząt, prowadzący pojazd mechaniczny, który potrącił zwierzę, zobowiązany jest, w miarę możliwości, do zapewnienia mu stosownej pomocy lub zawiadomienia jednej ze służb, o których mowa w art. 33 ust. 3. Zgodnie z art. 37 ust. 1 tejże ustawy, osoba naruszająca nakaz z art. 25 podlega karze aresztu lub grzywny). Ponadto ucieczka z miejsca zdarzenia i pozostawienie rannego, konającego zwierzęcia bez pomocy może zostać potraktowane, jako uśmiercenie zwierzęcia lub znęcanie się nad zwierzęciem ze szczególnym okrucieństwem, za co grozi kara pozbawienia wolności do lat 5.
Jeśli jesteśmy świadkiem potrącenia zwierzęcia i ucieczki sprawcy powinniśmy o tym fakcie zawiadomić policję, przekazując możliwie jak najwięcej informacji o sprawcy zdarzenia.
POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU PADŁYCH ZWIERZĄT
Wcześniej czy później każdy właściciel psa, kota czy innego zwierzęcia domowego musi zmierzyć się z problemem zwłok padłego bądź uśpionego chorego zwierzęcia, bowiem to na nim spoczywa obowiązek usunięcia go zgodnie z prawem.
Postępowanie ze zwłokami zwierzęcia zostało uregulowane rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. oraz rozporządzeniem Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. Powyższe rozporządzenia określają sposób postępowania z ubocznymi produktami zwierzęcymi polegający m. in. na przetworzeniu w drodze sterylizacji ciśnieniowej w zakładzie utylizacyjnym kategorii 1, a następnie poddaniu procesowi spalenia lub współspalenia. Ustawodawca przewidział również możliwość grzebania całych lub spopielonych prochów zwierząt domowych na zatwierdzonych grzebowiskach dla zwierząt domowych.
Ponadto funkcjonują podmioty transportowe zajmujące się działalnością polegającą na odbieraniu martwych zwierząt od ich właścicieli i przewozem do zakładów czasowo składujących bądź bezpośrednio do zakładów utylizacyjnych Z usług podmiotów transportujących korzystają m.in. lecznice weterynaryjne.
Właściciel padłego bądź uśpionego zwierzęcia ma zatem możliwość decyzji w zakresie postępowania ze zwłokami:
- zostawić zwłoki zwierzęcia domowego w lecznicy dla zwierząt, która dysponuje możliwością czasowego przechowania zwłok, które następnie odbiera uprawniony podmiot;
- pogrzebać zwłoki zwierzęcia na grzebowisku dla zwierząt;
- przekazać zwierzę do firmy transportującej uboczne produkty zwierzęce;
- przekazać zwierzę do zakładu pośredniego.
To właściciel ponosi całkowity koszt usunięcia zwłok zwierzęcia.
Rejestr podmiotów utylizacyjnych, w tym zakładów pośrednich (Sekcja I) i transportujących uboczne produkty zwierzęce (Sekcja XIII) znajdują się pod adresem:
https://pasze.wetgiw.gov.pl/uppz1/demo/index.php?l=pl - strona internetowa Głównego Lekarza Weterynarii.
Obowiązek usunięcia zwłok zwierzęcych wynika z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Właściciel, posiadacz lub zarządzający nieruchomością są obowiązani utrzymywać ją w należytym stanie higieniczno-sanitarnym w celu zapobiegania zakażeniom i chorobom zakaźnym, w szczególności usuwać padłe zwierzęta z nieruchomości. Warto też zauważyć, że przepis ten mówi o właścicielu nieruchomości, a nie o właścicielu zwierzęcia. Zatem za uprzątnięcie zwłok zwierzęcych odpowiada właściciel nieruchomości, na której się one znajdują.
Padlinę zwierząt dzikich i bezdomnych (takich, których właściciela nie udało się ustalić) z nieruchomości będących własnością gminy, w szczególności z dróg gminnych, usuwa INTERVET Michał Karasek, na podstawie podpisanej z Miastem Pszów umowy. Za usuwanie padliny z dróg wojewódzkich odpowiada Zarząd Dróg Wojewódzkich, a z dróg powiatowych Powiatowy Zarząd Dróg. W przypadku zwierząt padłych na drodze, zgłoszenie należy kierować do odpowiedniego zarządcy drogi. Urząd Miasta Pszów przyjmuje także zgłoszenia padłych zwierząt na drogach wojewódzkich i powiatowych i przekazuje informacje odpowiedniemu zarządcy.
W przypadku zwierząt padłych na drogach gminnych lub na nieruchomościach należących do gminy zgłoszenia przyjmuje Urząd Miasta Pszów: telefon 32 716 08 19.
KOTY WOLNO ŻYJĄCE
jak postępować, jak pomagać?
Koty wolno żyjące stanowią stały element ekosystemu miejskiego, a ich obecność w naturalny sposób zapobiega obecności i rozmnażaniu się gryzoni (myszy, szczurów), które mogą być potencjalnym źródłem niebezpiecznych chorób. Podlegają ochronie prawnej.
Koty wolno żyjące nie są kotami bezdomnymi – nauczone są życia na wolności, jej ograniczanie może wyrządzić im krzywdę. Mają one prawo bezpiecznie żyć w miejscu ich bytowania, które stanowi dla nich naturalne środowisko życia.
Opieka nad kotami wolno żyjącymi
Obowiązek zapewnienia opieki kotom wolno żyjącym należy do zadań gminy. Wynika to bezpośrednio z przepisów Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt oraz corocznego Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Miasta Pszów,
Zakres działań gminy obejmuje:
- dokarmianie – poprzez wydawanie karmy społecznym opiekunom kotów wolnożyjących;
- zapewnienie opieki weterynaryjnej kotom, które uległy wypadkom drogowym lub są chore;
- zapewnienie odpowiedniego miejsca opieki w czasie rekonwalescencji.
Koty wolno żyjące podlegają również prawnej ochronie wynikającej z innych przepisów powoływanej ustawy, które dotyczą wszystkich zwierząt, a mianowicie – art. 6 ust. 1 ustawy, z którego wprost wynika zakaz zabijania zwierząt oraz art. 6 ust. 1a, z którego wynika zakaz znęcania się nad zwierzętami. W art. 6 ust. 2 uregulowana została także definicja ustawowa znęcania się nad zwierzęciem, przez którą rozumieć należy zadawanie albo świadome dopuszczanie do zadawania bólu lub cierpień. W tym samym przepisie ustawodawca wskazał przykładowe działania sprawcy, które mogą być zakwalifikowane jako znęcanie się nad zwierzęciem. Odnosząc się wyłącznie do sytuacji kotów wolno żyjących bez wątpienia znęcaniem się będą następujące zachowania sprawcy (wymienione wprost w ustawie):
– umyślne zranienie lub okaleczenie (art. 6 ust. 2 pkt 1),
– bicie (art. 6 ust. 2 pkt 4),
– złośliwe straszenie, drażnienie (art. 6 ust. 2 pkt 9)
oraz każde inne zachowanie sprawcy, które polegałoby na zadawaniu albo świadomym dopuszczaniu do zadawania bólu lub cierpień.
Jak pomagać kotom wolno żyjącym w mieście:
- kotów wolno żyjących nie można odławiać, dostarczać do Schroniska dla zwierząt jako zwierząt bezdomnych, adoptować i przetrzymywać;
- nie należy ich oswajać, aby umożliwić im zdolność do przeżycia w stanie wolnym;
- należy zapewnić im dostęp do miejsc gdzie mogą bezpiecznie schronić się przed zimnem i deszczem np. otwarte okienka piwniczne lub innych pomieszczeń, w których mieszkają;
- należy zapewnić im dostęp do wody oraz odpowiedniego pokarmu;
- każdorazowe incydenty znęcania się nad zwierzętami należy zgłaszać Policji (tel. 47 855 56 10), pracownikowi Referatu Gospodarki Komunalnej i Ekologii Urzędu Miasta Pszów (tel. 32 716 08 19) lub organizacji zajmującej się ochroną zwierząt;
SPOŁECZNY OPIEKUN KOTÓW WOLNO ŻYJĄCYCH
1) Społecznym opiekunem kotów wolno żyjących może zostać każda pełnoletnia osoba sprawująca opiekę nad kotami wolno żyjącymi na terenie Miasta Pszów.
2) Sprawowanie opieki nad wolno żyjącymi kotami opiera się wyłącznie na pracy społecznej i jest nieodpłatne.
3) W celu zarejestrowania się jako społeczny opiekun kotów wolno żyjących na terenie miasta Pszów, należy złożyć „Deklarację społecznego opiekuna kotów wolno żyjących na terenie Miasta Pszów” (załącznik – wzór deklaracji).
4) Informacje dotyczące miejsc bytowania i dokarmiania kotów podane we wnioskach będą weryfikowane podczas wizji lokalnych. Weryfikowane będzie także uzgodnienie z zarządcą nieruchomości kwestii opieki nad kotami wolno żyjącymi w tym, miejsc ich dokarmiania.
5) Dystrybucję karmy dla kotów wolno żyjących prowadzi Referat Gospodarki Komunalnej i Ekologii Urzędu Miasta Pszów.
6) W przypadku negatywnej weryfikacji, o której mowa w pkt 4 wskazującej na składanie nieprawdziwych informacji, społeczny opiekun zostaje wykreślony z Rejestru społecznych opiekunów kotów wolno żyjących na terenie Miasta Pszów.
7) Społeczny opiekun kotów wolno żyjących zarejestrowany na terenie Miasta Pszów zobowiązany jest do zapoznania się z ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt a także aktualnie obowiązującym Programem opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie miasta Pszów.
Do obowiązków społecznego opiekuna kotów wolno żyjących należy:
1) Utrzymanie czystości i porządku w miejscach bytowania populacji,
2) Dokarmianie kotów wolno żyjących;
3) W miarę możliwości ograniczenie bezpośredniego kontaktu z kotami, celem umożliwienia im zachowania naturalnego dla wolno żyjących zwierząt trybu życia w stanie wolnym;
4) Zapewnienie w miarę możliwości schronień dla kotów;
5) Współpraca z zarządcą nieruchomości w kwestii opieki nad kotami wolno żyjącymi (uzgodnienie miejsc schronień dla kotów, miejsc ich dokarmiania, respektowanie zasad określonych przez zarządcę terenu);
6) Współpraca z gminą w kwestii opieki nad kotami wolno żyjącymi;
7) Przestrzeganie zapisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt;
Zasady dokarmiania kotów wolno żyjących:
- dokarmianie należy realizować w miejscu uzgodnionym z zarządcą nieruchomości, a sposób realizacji tego obowiązku nie powinien stanowić uciążliwości dla mieszkańców nieruchomości;
- miejsca dokarmiania należy zlokalizować w zacisznym miejscu, osłoniętym od warunków atmosferycznych;
- dokarmianie prowadzić należy w okresach, kiedy zdobycie pokarmu w sposób naturalny nie jest możliwe (okres zimowy);
- dokarmiać należy odpowiednią dla gatunku karmą własną lub otrzymaną z Urzędu Miasta Pszów;
- ilość podawanej karmy powinna być ustalona racjonalnie w stosunku do liczby dokarmianych kotów oraz ich dziennego zapotrzebowania na energię;
- zapewnić należy stały dostęp do wody do picia;
- w miarę możliwości należy utrzymać stałe pory karmienia;
- bezwzględnie należy utrzymywać miejsca dokarmiania kotów we właściwym stanie czystości (sprzątanie pozostałości po karmieniu, usuwanie resztek jedzenia, mycie i dezynfekcja misek);
- niedopuszczalne jest rozrzucanie jedzenia np. na trawnikach, chodnikach, pod oknami, koło śmietników;
- niedopuszczalne jest karmienie przebywających pod opieką zwierząt reszkami jedzenia lub odpadkami.
Jakie mogą być następstwa niewłaściwego dokarmiania:
- przyrost populacji gryzoni;
- zaśmiecanie terenów publicznych;
- rozprzestrzenianie się chorób w populacji dokarmianych kotów;
- rozprzestrzenienie się populacji pasożytów zewnętrznych i wewnętrznych u kotów.
Nieprzestrzeganie przez opiekuna społecznego zwierząt obowiązujących przepisów i zasad w zakresie opieki nad zwierzętami jest równoznaczne zakończeniem współpracy Urzędu Miasta Pszów z opiekunem.
CYTOWANE PRZEPISY PRAWA:
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) - https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A32009R1069;
- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, oraz w sprawie wykonania dyrektywy Rady 97/78/WE w odniesieniu do niektórych próbek i przedmiotów zwolnionych z kontroli weterynaryjnych na granicach w myśl tej dyrektywy - https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32011R0142;
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1012 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie zootechnicznych i genealogicznych warunków dotyczących hodowli zwierząt hodowlanych czystorasowych i mieszańców świni, handlu nimi i wprowadzania ich na terytorium Unii oraz handlu ich materiałem biologicznym wykorzystywanym do rozrodu i jego wprowadzania na terytorium Unii oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 652/2014, dyrektywy Rady 89/608/EWG i 90/425/EWG i uchylające niektóre akty w dziedzinie hodowli zwierząt - https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A32016R1012;
- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt - https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20040690625;
- Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt - https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19971110724;
- Ustawa z dnia 10 grudnia 2020 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich - https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210000036;
- Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi - https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20082341570;
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19961320622;
- Uchwała nr XXXVII/306/2022 Rady Miejskiej w Pszowie z dnia 30 marca 2022 r. w sprawie określenia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie miasta Pszów w roku 2022” - http://dzienniki.slask.eu/legalact/2022/2476/;
- Uchwała nr XXV/216/2021 Rady Miejskiej w Pszowie z dnia 24 lutego 2021 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Pszów - http://dzienniki.slask.eu/legalact/2021/1446/;