28 laptopów trafi do szkół podstawowych w Pszowie. Miasto złożyło wniosek, który w ekspresowym tempie został oceniony. Dzięki temu komputery trafią do uczniów i nauczyciele w możliwie najkrótszym czasie.
Program #zdalnaszkola realizowany jest ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Wnioski można było składać od 1 kwietnia. Tak też zrobili urzędnicy w Pszowie. Już kolejnego dnia otrzymali pozytywną odpowiedź. Do szkół podstawowych w Pszowie trafi 28 laptopów o łącznej wartości 70 tys. zł.
- Na pewno ucieszy to nauczycieli i dzieci, do których trafi sprzęt. O jego przeznaczeniu będą decydować dyrektorzy, którzy najlepiej znają sytuację swoich uczniów – mówi Piotr Kowol zastępca burmistrza Pszowa.
Laptopy pożyczone na jakiś czas
Sprzęt będzie przekazany wszystkim szkołom podstawowym w Pszowie. Następnie dyrektorzy na podstawie użyczenia przekażą go uczniowi lub nauczycielowi, któremu laptop jest niezbędny do zdalnej nauki. Sprzęt, w terminie ustalonym przez obie strony, wróci do szkoły.
- Laptopy, które możemy otrzymać zwiększą możliwości użyczenia sprzętu uczniom, ponieważ komputery z naszej pracowni są zużyte, a nowszych jest zbyt mało, by zaspokoić potrzeby uczniów. Sytuacja jest rozwojowa – podkreśla Katarzyna Popardowska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 4 w Pszowie.
Uczniowie mogą liczyć na pomoc
Szkoły od początku trwania zdalnej edukacji były przygotowane na wsparcie uczniów i nauczycieli w trudnej sytuacji. Rodzice zgłaszali potrzeby sprzętowe, a placówki na bieżąco reagowały. – Byliśmy przygotowani na scenariusz, w którym dzieciom bez dostępu do Internetu czy komputera trzeba będzie drukować materiały w szkole, a następnie przesyłać je pocztą lub prosić rodziców o odbiór. Na szczęście w naszej szkole nie było takiej potrzeby – mówi Jolanta Handziuk, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 3 w Pszowie.
Nauczyciele, rodzice i uczniowie próbują radzić sobie w trudnej sytuacji. Problemem jest nie tylko sprzęt, ale też niedostateczny dostęp do Internetu oraz kłopoty z samym dziennikiem elektronicznym.
186 mln zł na walkę z wykluczeniem cyfrowym uczniów
Projekt jest odpowiedzią na obecną sytuację szkolnictwa, związaną z wprowadzeniem na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, spowodowanym zakażeniami koronawirusem. Zamknięcie placówek oświatowych na wiele tygodni wymusiło nowe standardy prowadzenia zajęć edukacyjnych. Uczniowie zamiast w szkolnych ławach zasiadają przed monitorami komputerów.
- Dzieci nie są niczemu winne. To my dorośli musimy się z tym jakoś uporać i przekazać to, co potrafimy najlepiej naszym dzieciom. Chwała rodzicom za cierpliwość i pracę z dzieckiem oraz nauczycielom za podjęcie nowego wyzwania. Jedni i drudzy robią wszystko, by nasi podopieczni nie ponieśli zbyt wielkich konsekwencji obecnej sytuacji – podsumowuje Jacek Sowa, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1.
LISTA RANKINGOWA DOFINANSOWANYCH PROJEKTÓW