Od 1 sierpnia na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS można aktywować Polski Bon Turystyczny. 400 tys. bonów już aktywowano. Wykonano także prawie 18 tys. płatności. Pojawiły się też pierwsze problemy z tą formą wsparcia rodzin.
Dla kogo bon?
Bon turystyczny to 500 zł na wakacje dla każdego dziecka, a 1000 zł dla każdego dziecka niepełnosprawnego. Z bonu mogą korzystać dzieci do 18 roku życia. Wsparcie przysługuje niezależnie od wysokości dochodów. Wystarczy wejść TUTAJ na Platformę Usług Elektronicznych ZUS i krok po kroku wygenerować 16-cyfrowy unikalny numer. Odpowiednia zakładka pojawi się na koncie tej osoby, która składała wniosek o świadczenie 500+.
Bon pobierany jest w formie dokumentu elektronicznego, którym można zapłacić np. za nocleg czy organizację wypoczynku w Polsce.
Lista podmiotów akceptujących bony TUTAJ
Jak płacić?
Bon trzeba okazać podczas rezerwacji pobytu lub najpóźniej przy zakwaterowaniu. Dokonanie płatności za pomocą bonu następuje z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Proces płatności odbywa się poprzez przekazanie numeru bonu podmiotowi w celu weryfikacji salda oraz za pomocą dwóch kodów potwierdzających zakup w momencie płatności za usługę. Bonem można płacić wielokrotnie, aż do wyczerpania środków, jednak nie dłużej niż do 31 marca 2022 roku.
Masz problem z bonem?
Bon można pobrać już od tygodnia. W praktyce pojawiło się wiele pytań.
Odpowiedzi na pytania dotyczące bonu turystycznego - KLIKNIJ TUTAJ
Osoba zgłaszająca problem dotyczący uprawnień do Polskiego Bonu Turystycznego powinna skontaktować się z infolinią:
- telefonicznie: 22 11 22 111
- mailowo: bon@zus.pl
Wskazane jest żeby osoba taka:
- dysponowała danymi identyfikacyjnymi (imię, nazwisko, PESEL)
- podała dane kontaktowe
- przedstawiła krótki opis problemu.
W dalszej kolejności zgłoszenie przekazywane jest do Polskiej Organizacji Turystycznej (POT), która:
- dokonuje wstępnej analizy sprawy. Jeśli istnieje konieczność POT dokonuje odpowiednich czynności w zakresie wartości bonu.
- Wprowadza informacje na temat sposobu obsługi do systemu obsługi zgłoszeń
- Infolinia informuje klienta o sposobie postępowania
- POT prowadzi postępowanie wyjaśniające
- POT wydaje decyzję administracyjną
- POT dokonuje odpowiednich czynności w systemie w zakresie wartości bonu.