Dwie ulice w Pszowie zyskały nową nazwę. Radni podjęli decyzję podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej. Dotychczasowa ulica Włodzimierza Majakowskiego zmieni nazwę na „gen. Józefa Hallera”, a ulica Komuny Paryskiej będzie ulicą Plebiscytową.
Konieczność zmiany nazwy ulic została nałożona na samorządy zgodnie z ustawą dekomunizacyjną o zakazie propagowania m.in. komunizmu. W przypadku ul. Majakowskiego do Urzędu Miejskiego wpłynęła petycja mieszkańców, w której domagali się zmiany nazwy na „ul. gen. Józefa Hallera”. Z kolei w przypadku ul. Komuny Paryskiej przywrócono dawną nazwę, czyli „Plebiscytową”.
Obowiązek zmiany nazwy dotyczy gmin, a nie mieszkańców i to właśnie na gminie spoczywa szereg obowiązków związanych ze zmianami.
Dokumenty
Zgodnie z ustawą, w przypadku zmiany nazwy ulic nie ma obowiązku wymiany dokumentów. Wszystkie dokumenty zawierające starą nazwę ulicy (dowody osobiste, prawa jazdy itp.) zachowują swoją ważność.Zmiana nazwy ulicy nie będzie rodzić problemów z dostarczaniem korespondencji pod dotychczasowy adres.
Nie ma opłaty za zmiany w księgach wieczystych, rejestrach i ewidencjach
Zgodnie z Ustawą dekomunizacyjną (art. 5. ustęp 1) pisma oraz postępowania sądowe i administracyjne w sprawach dotyczących ujawnienia w księgach wieczystych oraz uwzględnienia w rejestrach, ewidencjach i dokumentach urzędowych zmiany nazwy dokonanej na podstawie ustawy są wolne od opłat.
Urząd Skarbowy i ZUS
Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej zgłaszają zmianę przy najbliższym kontakcie z Urzędem Skarbowym. Można także wypełnić zgłoszenie aktualizacyjne ZAP 3.
Osoby pobierające świadczenia z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych powinny zgłosić zmianę danych adresowych na formularzu lub w dowolnej formie pisemnej do ZUS.
Zmianę nazwy ulicy warto również zgłosić do własnego banku, a także dostawcy energii elektrycznej i gazu.
Przedsiębiorcy
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej - przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć wniosek o zmianę danych zgodnie z obowiązującymi przepisami, w terminie najpóźniej 7 dni od dnia zmiany danych.
Zakres zmiany powinien obejmować rubryki, w których należy dokonać zmiany nazwy ulicy takie jak:
- adres zamieszkania,
- adres zameldowania,
- adres głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej,
- adres do doręczeń,
- adres dodatkowego miejsca wykonywania działalności gospodarczej,
- adres przechowywania dokumentacji rachunkowej.
Więcej o sposobach złożenia wniosku ----→ KLIKNIJ TUTAJ
Koszty zmiany
Po stronie mieszkańców jest koszt zainstalowania na domu tabliczki z numerem porządkowym, która zawiera aktualną nazwę ulicy. Ponadto nie przewiduje się rekompensaty kosztów związanych ze zmianą pieczątek osobistych lub firmowych, wizytówek, szyldów czy też banerów.
Miasto z kolei poniesie koszty wykonania i umieszczania nowych tabliczek informacyjnych oraz wprowadzania niezbędnych zmian w dokumentacji gminnej.